Het probleem met de gangen op 1 november 1944

[vc_row full_width=”” parallax=”” parallax_image=””][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]De aanwezigheid van de gangen heeft nog voor de nodige problemen gezorgd bij de Commando’s die op weg waren naar hun doel in de buurt van de Bomvrije kazerne. Men ontdekte de aanwezigheid van het stelsel en besloten op verschillende punten manschappen achter te laten om er voor te zorgen dat de Duitsers de Commando’s niet in de rug zouden aanvallen. Hierdoor kwam men uiteindelijk manschappen tekort op het moment dat het doel werd bereikt.

Uit : Swiftly They Struck – The Story of No.4 Commando –

We finished the remaining rooms in our part of the building and returned to Sergeant Miles, who had discovered that there was a tunnel extending the whole length of the sea-front. This tunnel had numerous openings on to the promenade itself, which was covered for its entire length by a machine-gun position on the right. As the front of the houses had been blocked to make one solid front, it was impossible for us to come out to the seaward side without presenting a sitting target to the machine-gunner. It was also possible for an enemy to come along the seaward side without our knowing, slip in behind us and cut our small and off from the rest. That meant we would have to drop one man at each of the openings as we went along.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3824″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” title=”Swiftly They Struck” img_size=”medium”][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” parallax=”” parallax_image=””][vc_column width=”1/1″][vc_text_separator title=”Voor de geïnteresseerden ” title_align=”separator_align_center” align=”align_center” color=”grey”][/vc_column][vc_column width=”1/1″][vc_single_image image=”3828″ alignment=”center” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” title=”Route van No 4 troop 3 naar de Bomvrije kazerne” img_size=”large”][vc_message message_box_style=”standard” style=”rounded” message_box_color=”info” icon_type=”fontawesome” icon_fontawesome=”fa fa-info-circle” icon_openiconic=”vc-oi vc-oi-dial” icon_typicons=”typcn typcn-adjust-brightness” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-note” icon_linecons=”vc_li vc_li-heart” icon_pixelicons=”vc_pixel_icon vc_pixel_icon-alert”]De indeling van No4. Commando is als volgt.

No4. Commando bestaat uit een Force HQ ( hoofdkwartier wat contact houdt met de andere onderdelen – troops – van No4. ) en 6 troops.

In het onderstaande verhaal gaat het over Troop nr. 3 van No4. commando[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row full_width=”” parallax=”” parallax_image=””][vc_column width=”2/3″][vc_custom_heading text=”No3 Troop ging al snel van Uncle Beach (landing rond 6.40 uur) naar de Gravenstraat , Wilhelminastraat , Walstraat , Nieuwendijk , Nieuwstraat naar het Bellamypark. ( Route is niet geheel zeker, literatuur is niet eenduidig ).

No3. Troop had de taak gekregen de omgeving in het gebied met de codenamen Brighton (omgeving Keizersbolwerk ) en Hove ( voormalige marinebarakken, nu omgeving Westpoortflat ) te zuiveren van Duitse tegenstand.

Zodra het Bellamypark (codenaam Breamar) bereikt wordt (rond 7.00uur ) komen ze onder Duits vuur te liggen vanaf het gebied rond het Keizersbolwerk ( codenaam Brighton ).

Een sectie van No3. krijgt de opdracht de verschillende weerstandsnesten in dit gebied uit te schakelen terwijl een andere deel van No3. het Bellamypark oversteekt en richting de Marinebarakken gaat (codenaam Hove ). Door de zware tegenstand van de Duitsers moet men een sectie achterlaten in de Beursstraat om de Duitsers op Brighton tegen te houden en zo ervoor te zorgen dat de commando’s niet in de rug worden aangevallen.

Terwijl de overige commando’s steeds kleine secties achter moeten laten ( de toegangen waardoor de Duitsers eventueel via de boulevard en het gangenstelsel de commando’s kunnen aanvallen ) om bescherming in de rug te geven komt men via een omweg aan bij de Marinebarakken. Door een tekort aan mannen kan men niet de gehele barakken zuiveren. Men moet wachten op versterkingen.” font_container=”tag:h2|font_size:14|text_align:left” google_fonts=”font_family:Ubuntu%3A300%2C300italic%2Cregular%2Citalic%2C500%2C500italic%2C700%2C700italic|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”3850″ alignment=”right” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” title=”Omgeving Marinebarakken” img_size=”medium”][vc_single_image image=”3852″ alignment=”right” border_color=”grey” img_link_large=”” img_link_target=”_self” title=”Zwaar bevochten bunker ” img_size=”medium”][/vc_column][/vc_row]

Gerelateerde berichten

4 reacties

  • Rens Flipse

    Heerlijk om te lezen, geweldig mooi om je in die omgeving te verplaatsen. Als je hulp nodig hebt om te lezen of buiten te onderzoeken stuur een mailtje

    • A
      Edwin Tilroe

      Dank voor je aanbod. Waar ik graag mee in contact zou willen komen zijn met bewoners van de boulevard de Ruyter ( het deel voorbij het Leugenaarshoofd richting Michieltje ) die een souterrain hebben. Benieuwd of zij wat weten over hun woning.. Oja, en een grondradar te leen. Dat zou ook wel leuk zijn om eens onderzoek te doen bij de Westbeer.
      Bedankt voor je interrese in mijn blog.
      Edwin

  • Doeke Roos

    Goed werk weer man!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.