Vlissingen, 2 november 1944
De strijd in en rond Vlissingen is nog steeds gaande als de eerste Duitse krijgsgevangen worden verhoord door twee Engelse inlichtingenofficieren.
Van de 51 geselecteerde krijgsgevangen blijken er negen verbonden te zijn met de Marine, acht hiervan zijn nog nooit op zee geweest. De enige met een carrière op zee is een man die nog in dienst is geweest van de Hongaarse-Oosterijkse marine gedurende de Eerste Wereldoorlog.
Tot op heden is de aanwezigheid van 3 explosieve motorboten de grootste ontdekking. In het gebied rond de Arsenaal barakken, aansluitend aan de Zeehondenwerf bevinden zich 2 explosieve motorboten ( Sprengboot ) en 1 controle-boot.
Een motorboot, gevuld met explosieven wordt bestuurd richting het doel. Het ontstekingsmechanisme bevindt zich aan de voorzijde van de explosieve motorboot. Op enige afstand van het doel springt de bestuurder overboord en neemt de controle-boot de besturing op afstand over, en pikt de bestuurder op.
Springboot I : Staat op een trailer zonder wielen, geen explosive lading aanwezig, boeg beschadigd, niet zeewaardig.
Springboot II : Staat op een trailer zonder wielen, geen explosieve lading aanwezig, lijkt waterdicht , zeewaardig.
Controle-boot : Staat op blokken in het Arsenaalgebouw, geen explosieve lading, aanwezigheid van elektronische apparatuur (waarschijnlijk radio-controle) en signaallampen.
Indien gewenst kan Springboot II en de controle-boot versleept worden om verder te worden onderzocht. Ter plekke niet mogelijk in verband met het plotseling onder vuur te komen liggen.